Archív

Panel // OLAJOS Ilka fotókiállítása
2022. április 8-28.

A szocialista realizmus sok más közép- és kelet-európai országhoz hasonlóan Lengyelországban is megkerülhetetlen volt: Łódź városképébe is beépült az ideologikus építészeti stílus. A modernizmus és konstruktivizmus jegyében született lakótelepek a nem megfelelő módon kialakított terek ellenére ma nosztalgikus, szerethető „világgá” szelídültek a szemünkben. Olajos Ilka képein olyan egzotikus, nosztalgikus látvány tárul elénk, ahol a részletekben az iparváros múltja, a II. világháború okozta károk is megmutatkoznak.
Megnyitó: 2022. április 8. 19:00
Köszöntőt mond: Somosi Rita, a BPF kurátora
A kiállítást megnyitja: Pleskovics Viola, az Építészfórum szerkesztője
A kiállítás április április 28-ig, minden hétköznap 10-18 óra között látogatható.
Helyszín: K11 LABOR, 1075 Budapest, Király utca 11.
A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2022 hivatalos programjának része.

Animáció és épített környezet // Filmvetítés és beszélgetés
2022. március 30.
 
A színpadi díszlettervezés és a film set-design jelentőségét senkinek nem kell bemutatni, de lényegesen kevesebb szó esik arról, hogy az animációs filmek tekintetében is milyen fontos szerepet játszhat az épített környezet.
Eseményünk első órájában 6db olyan, számos díjjal is jutalmazott filmet vetítünk le, melyek vizualitásában, történetvezetésében szerves részt képeznek a minket körülvevő épületek. Ezt követően az alkotók osztják meg saját tapasztalataikat a témában.
Levetített filmek: 
Ászity Boglárka: Alvások (2019, 6’57’’)
Balogh Fábián: Our House (2018, 9'20)
Darabos Éva: Pá kis panelom! (2019, 8’42’’)
Felvidéki Miklós: Gorgon (2016, 8’00)
Natália Azevedo Adrade : Tövisek és Szálkák (2019, 9’45’’)
Szénási Marcell: Zűrös környék (2017. 9’07”)

Építészeti örökségünk - kortárs megoldások // kerekasztalbeszélgetés 
2022. március 16. 

Corvin áruház, Heinrich udvar, Citadella - mindennapjaink részét képező épületek, melyek (egyelőre) mégis üresen állnak, miközben állapotuk tovább romlik. Három példa a legismertebbek közül - és ez még csak a jéghegy csúcsa: a város számos pontján találhatunk elhagyatott objektumokat, melyek hasznosítása hozzájárulhatna a városkép alakításához és a lakók várostapasztalásának javításához.

A probléma globális, aktualitását mi sem igazolhatná jobban, mint hogy a 2021-es Építészeti Biennálé Magyar Pavilonjának Othernity projektje pontosan erre kínált konceptuális megoldásokat.
Hogyan tanulhatunk meg együttélni a minket körülvevő épített környezettel? Milyen alternatívák lehetnek egy-egy város építészeti örökségének megőrzésére? Mik a szükséges feltételek egy hasonló rekonstrukciós tervezethez? Mit tehetünk civilként és hol kapcsolódnak be az urbanisták? Beszélgetésünkön a téma szakértői a jelenség megvitatásán túl lehetséges megoldásokat is számba vesznek.
A beszélgetés résztvevői:
Szakál Andrea, a MOME Doktori Iskolájának hallgatója
Molnár Szabolcs, a Paradigma Ariadné Építész Stúdió tagja, az Othernity projekt egyik kurátora
Polyák Levente, urbanista, kutató, a KÉK munkatársa
A beszélgetést moderálja: Hulesch Máté, az Építészfórum munkatársa

OTT // Sibitka Anna kiállítása
2022. március 14 - 2022. április 4. 

A Sibitka festményein megjelenő vidéki Kádár-kockák meghatározó jellemzője a homlokzat és az előkert kialakítása, amely egy korszak építészeti hagyományán túl, sematikus jellege mellett lakója identitását is kifejezi. Ha beljebb megyünk, megismerhetjük a tulajdonos belsőbb érzéseit, vágyait is. Ez olyan, mint amikor egy emberhez közelebb kerülünk, és a belső, akár álcázott tulajdonságait is megtapasztalhatjuk.

Az otthon mindenképp egy intim tér, ahova beengedni valakit felér egy önvallomással. Sibitka művein a Kádár-kockák legbelső tereihez, a fürdőszobákhoz is közelebb kerülünk, amelyek az ott élők számára a rutin és az elvonulás pillanatainban egyaránt helyszínül szolgálnak. Ezekben a terekben gyakran ablak sincs a külvilág felé, csupán egy ajtó a család közösségi tereiként szolgáló szobához és konyhához, azokon keresztül pedig az udvar irányába. A fürdőszoba funkcionalitása miatt talán a legkevesebb figyelmet kapó tér, sokaknak azonban az elvonulás és a pillanatnyi magány helyszíne.

Tabula rasa? A papír mint hordozó // Workshop és tárlatvezetés Herbert Anikóval
2022. január 29. 

Herbert Anikó aka Haniko művészetében jelentős szerepet tölt be a papír: mint hordozó, mint a képalkotásnak végtelen lehetőséget biztosító felület. Alkotófolyamatában gyakori jelenség, hogy egy-egy projektjét, munkáját általa felkért szerzők versei, írásai egészítik ki. Így a kép és szöveg – melyeknek együttes hordozója a papír – szerves egységet alkot, hiszen a versek mindig többletjelentést adnak a képeihez.

“8 felhő emel” című sorozatának újrahasznosított papírképei Tóth Kinga és Tóth Réka Ágnes költőkkel kollaborációban születtek meg. Anikó egy személyes tárlatvezetést tart ahol többek között arról is mesél legújabb munkái kapcsán, hogy mit jelent számára a papír, milyen lehetőségek, rétegek, tartalmak rejlenek ebben az egyszerű, mégis izgalmas anyagban. A rövid tárlatvezetést workshop követi, ahol minden résztvevő megalkothatja saját, egyedi papírkollázsát. Haniko low waste szemléletének jegyében újrahasznosított képeinek papírsablonjai, valamint maradék- és hulladékanyagok felhasználásával készíthetitek el kollázsaitokat.

8 felhő emel // Herbert Aniko aka Haniko kiállítása 
2022. január 13 - 2022. február 8. 

Herbert Anikó vizuális művésznek az őszi “Nubes” kiállítás folytatásaként most januárban nyílik “8 felhő emel” címmel újabb egyéni kiállítása. A kiállítás címét az első japán versként emlegetett szöveg inspirálta - Haniko így tesz rá ismét bátor kísérletet, hogy a kelet-ázsiai kultúrák sokféle, gazdag vizuális kódjából merítve hozzon létre valami szelíden, mégis radikálisan sajátot, hol pasztell foltokkal, hol hulladékanyagokból, egyszerre artikulálva a csöndet és a csöndben tévelygés kínját és boldogságát. Más szóval az egyetlen útét, ami végül is visszavezethet minket saját belső tereinkbe.